ایمان به موفقیت های پیاپی(دکتر حسین ولی عیدی)

ایمان به موفقیت های پیاپی

در نگرش رفتاری، موفقیت بر سه پایه اساسی استوار است: دانش، انگیزش و محیط. لنگان بودن هر یک از این سه پایه، موفقیت را دست‌نیافتنی خواهد کرد. پژوهش‌های پیشین و نیز رصدهای میدانی از سازمان هایی که مورد بررسی و مداقه نگارنده قرار گرفته است، بر اصل اشاره شده در خصوص سازمانها نیز تاکید دارد. توجه به این نکته ضروری است که موفقیت، وقتی با نگاه راهبرد دیده می شود، استمرار نیز به الزامات آن افزوده می شود. طبیعی است که این پایستگی به #توانمندسازی مستمر همان سه پایه اشاره شده نیازمند است. برای یک  توانمندسازی مستمر نیز، تحلیل شرایط موجود در کنار مقایسه تطبیقی با گذشته سازمان و درک لوازم رسیدن به چشم اندازها اکیدا اهمیت دارد.

موفقیت و گروه ملی صنعتی فولاد ایران

شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران، با ظرفیت سالیانه ۱,۴۳۵,۰۰۰ تن فرآورده و ۴۳۰,۰۰۰ تن شمش فولادی، به عنوان یک صنعت مادر نزدیک به شش دهه از عمر خود را سپری کرده و فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده است. اما افول بزرگ این شرکت معظم در چند سال اخیر، از یک فراز و فرود معمول در صنایع، بسیار جدی تر بود تا جایی که خبر تعطیلی خطوط تولید و اعتراضات کارگرانش در کف خیابان‌ها، در تیتر خبرها حتی در سطح بین المللی قرار گرفت. این جا بود که سه پایه موفقیت در این شرکت کاملا به محاق رفت.

پس از تغییرات اساسی در سطح سهامداران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، تحولاتی هرچند آرام در این شرکت آغاز شد. اما رسیدن از تولید تقریبا صفر به ظرفیت اسمی، به خیزهای جدی نیاز داشت که لازمه آن تغییر در رویکردهای زیر بود:

  • توانمندسازی منابع انسانی در دو حوزه انگیزش و دانش
  • بازسازی و نوسازی خطوط تولید
  • تامین مستمر مواد اولیه
  • مهندسی فروش و بازاریابی اثربخش

آغاز تغییر جدی

مطالعه منابع و مستندات، بررسی های میدانی و مصاحبه های حضوری نگارنده که از آبان‌ماه ۱۳۹۸ آغاز شده است، بر لزوم تغییر در رویکردهای فوق برای رسیدن به موفقیت صحه می گذارد. نکته قابل تامل اینجاست که برنامه ریزی و اجرای رویکردهای تحول‌آفرین مورد نیاز در شرایط تورمی و محدودیت های ناشی از تحریم های تو در توی اقتصادی حاکم بر کشور نیاز به یک مدیریت استراتژیک قدرتمند داشت.

خوشبختانه آینده‌نگری و انتخاب خوب سهامداران، موجبات یک جایگزینی راهبردی در سطح مدیریت ارشد گروه ملی صنعتی فولاد ایران را فراهم آورد. بارقه های موفقیت با این تغییر در مجموعه این شرکت از آن زمان مشهود شد و هر از چندگاهی رسانه ها که معمولا در چند سال پیش از این اخیر امیدوار کننده ای را از گروه ملی مخابره نمی کردند، عناوین قبلی را آرام آرام کنار گذاشته و موفقیت های پیاپی این شرکت را منتشر کردند.  سرعت این کامیابی ها تا جایی است بین رسیدن به نصاب تولید چهارساله و تولید یک محصول بازارپسند  برای نخستین بار در این شرکت فقط  چهار روز فاصله خبری وجود دارد. این همان است که به آن موفقیت راهبردی گفته می شود.

موفقیت های دنباله دار چگونه به دست می آید؟

حداقل دلایل این موفقیتهای دنباله دارو انگیزه آفرین به شرح زیر است:

  • همراستا سازی رویکردهای سهامدار با مدیریت ارشد شرکت
  • تعامل موثر و هدفمند با تصمیم سازان و تصمیم گیران محیط نزدیک و دور شرکت
  • نظارت های هوشمندانه و تغییر جهت از کنترل های عملیاتی به کنترل های راهبردی
  • حرکت به سوی تغییر فرهنگ سازمانی نهادینه شده
  • برنامه ریزی و اجرای سازوکاری موثر برای توانمندسازی ، جانشین پروری، استفاده از خردجمعی (مدیریت مشارکتی) و ایجاد امنیت روانی و شغلی کارکنان
  • ایجاد و ارتقاء انگیزه های درونی و بیرونی برای کارکنان
  • بازنگری در راهبردهای ترویج، بازاریابی و فروش محصول
  • برنامه ریزی مدون برای مدیریت زنجیره تامین به ویژه در حوزه بالادست
  • توجه ویژه به نوسازی و به‌روزرسانی خطوط تولید

حفظ و تقویت دلایل فوق و تبدیل آن به یک مزیت رقابتی به یقین گروه ملی صنعتی فولاد ایران را خیلی زودتر از زمانبندی انجام شده به اهداف از پیش تعیین شده خواهد رساند.

در این خصوص مقاله جهش تولید و نیاز به تغییر ذهینت را نیز مطالعه نمایید.


برای کسب اطلاعات بیشتر، به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

اشتراک این صفحه را در شبکه های اجتماعی:

About the author: دکتر حسین ولی عیدی

دکتر حسین ولی عیدی - عضو هیات علمی دانشگاه، مولف و مشاور و استراتژیست کسب و کار

Leave a Reply

Your email address will not be published.